Felmondási idő szabályai 2025-ben – Mire figyelj munkavállalóként?
A felmondási idő 2025-ben is kulcsfontosságú eleme a munkaviszony megszüntetésének. A cikk bemutatja, milyen szabályok vonatkoznak a munkavállalóra, mennyi időt kell ledolgozni, és mire kell figyelni, ha felmondásra kerül sor.
Mi az a felmondási idő?
A felmondási idő az az időszak, amely a felmondás közlése és a munkaviszony tényleges megszűnése között telik el. Ezt az időtartamot törvény határozza meg, és célja, hogy mind a munkáltató, mind a munkavállaló számára biztosítson egy átmeneti időszakot az elváláshoz való felkészülésre.
2025-ben a Munka Törvénykönyve változatlanul tartalmazza a felmondási időre vonatkozó szabályokat, azonban bizonyos gyakorlatok és jogértelmezések frissítésre kerültek, amelyeket érdemes ismerni.
Mennyi a felmondási idő 2025-ben?
A törvényes felmondási idő munkavállalói felmondás esetén alapesetben 30 nap. Ez az az időszak, amely alatt a munkavállaló köteles munkát végezni a felmondás után, kivéve, ha a felek ettől eltérően állapodnak meg.
Munkáltatói felmondás esetén:
- Szintén 30 nap az alapfelmondási idő.
- Ez azonban meghosszabbodik a munkaviszonyban töltött évek számától függően:
- 3 év után +5 nap
- 5 év után +15 nap
- 8 év után +20 nap
- 10 év után +25 nap
- 15 év után +30 nap
- 18 év után +40 nap
- 20 év után +60 nap
A meghosszabbított felmondási idő csak a munkáltató által közölt felmondás esetén alkalmazandó.
Mikor nem kell ledolgozni a felmondási időt?
A munkavállaló és a munkáltató megegyezhetnek abban, hogy a munkavállalónak nem kell ledolgoznia a teljes vagy részleges felmondási időt. Ebben az esetben a munkaviszony a közösen meghatározott időpontban szűnik meg.
Emellett, ha a munkáltató mond fel, akkor a felmondási idő felére a munkavállalót fel kell menteni a munkavégzési kötelezettség alól, azaz a dolgozó már nem köteles dolgozni, de bért kap erre az időszakra is.
Hogyan történik a felmondás 2025-ben?
A felmondást minden esetben írásban kell közölni, akár a munkáltató, akár a munkavállaló kezdeményezi. A szóbeli bejelentés nem érvényes, még akkor sem, ha azt a másik fél tudomásul veszi.
Munkavállalói felmondásnál:
- Nem szükséges indokolni a döntést.
- Az írásbeli dokumentumot át lehet adni személyesen vagy elektronikus formában is, például e-mailben, ha az megfelelően azonosítható (aláírt dokumentum csatolva).
Munkáltatói felmondásnál:
- Kötelező az indoklás, amelynek valósnak és okszerűnek kell lennie.
- Az indoklás lehet például: létszámleépítés, munkavállalói teljesítmény hiánya, bizalomvesztés stb.
Felmondás próbaidő alatt
A próbaidő alatti felmondás azonnali hatályú, tehát nem szükséges felmondási időt biztosítani. Ebben az időszakban bármelyik fél, indokolás nélkül megszüntetheti a munkaviszonyt.
Fontos tudni, hogy a próbaidő is csak akkor érvényes, ha azt írásban rögzítették a munkaszerződésben.
Végkielégítés kérdése 2025-ben
Felmondás esetén sok munkavállaló joggal kérdezi: jár-e végkielégítés?
Ez csak munkáltatói felmondás esetén lehetséges, és akkor, ha a dolgozó legalább 3 éve áll munkaviszonyban, valamint nem a munkavállaló hibájából történt a felmondás (pl. nem fegyelmi okból).
A végkielégítés mértéke a ledolgozott évek számától függ:
- 3–5 év: 1 havi bér
- 5–10 év: 2 havi bér
- 10–15 év: 3 havi bér
- 15–20 év: 4 havi bér
- 20–25 év: 5 havi bér
- 25 év felett: 6 havi bér
Mire figyelj munkavállalóként?
1. Készülj fel a felmondásra
Érdemes előre átgondolni az időzítést, különösen, ha másik állást keresel. A felmondási idő alatt is lehet új munkahely után nézni, de a diszkréció mindig fontos.
2. Dokumentálj mindent írásban
Az írásos nyom rögzíti a jognyilatkozatokat, és későbbi viták esetén bizonyítékként szolgálhat.
3. Tudd, mi jár neked
A munkaviszony megszűnésekor több dologra is jogosult lehetsz: ki nem vett szabadság pénzbeli megváltása, végkielégítés, munkaügyi papírok, TB igazolások.
4. Kérj írásos igazolásokat
A kilépő papírok, munkáltatói igazolás és bérpapírok fontosak a jövőbeli munkaviszony vagy munkanélküli ellátás szempontjából.
5. Tiszteld a korrekt távozás elvét
Bár a jog ad lehetőséget a gyors távozásra, mindig szerencsésebb kulturáltan elválni – ez a jövőbeli ajánlásokra is hatással lehet.
Összefoglalás
A felmondási idő 2025-ben is szabályozott keretek között működik, és mind a munkavállalóknak, mind a munkáltatóknak figyelembe kell venniük a törvényi előírásokat. Munkavállalóként a legfontosabb, hogy ismerd a jogaidat, dokumentálj mindent, és ha szükséges, kérj jogi tanácsot. A tudatos felmondás segít abban, hogy az új fejezet tisztán kezdődjön a szakmai életedben.
Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.