Banknavigator
podcast

Iratkozz fel YouTube csatornánkra, hogy ne maradj le a legfrissebb videókról!

Gépjármű kárrendezés: Lépésről lépésre a biztosítóval.

2025.07.26. Szerző: Ujvári Krisztina Utoljára módosítva: 2025. július 26. 10:47

Balesetet szenvedtél? Cikkünk lépésről lépésre végigvezet a gépjármű kárrendezés teljes folyamatán, a helyszíni teendőktől a kárbejelentésen át a kártérítésig. Tudj meg mindent a kárszemléről, a totálkárról és a gyakori buktatókról, hogy magabiztosan képviselhesd az érdekeidet a biztosítóval szemben.

Egy közlekedési baleset mindig stresszes helyzet. Az ijedtségen és a bosszúságon túl azonnal felmerül a kérdés: mi lesz az autóval, és ki fogja ezt kifizetni? A gépjármű kárrendezés folyamata elsőre egy bürokratikus útvesztőnek tűnhet, tele ismeretlen fogalmakkal és határidőkkel. De ne aggódj, nem kell egyedül végigmenned rajta! Ebben a részletes útmutatóban lépésről lépésre végigvezetünk a teljes folyamaton, a baleset helyszínén tett első mozdulatoktól egészen a kártérítésig. A célunk, hogy magabiztosan és felkészülten tudd képviselni az érdekeidet a biztosítóval szemben.

Legyen szó egy kisebb parkolási koccanásról vagy egy komolyabb ütközésről, a helyes eljárásrend ismerete aranyat ér. Segít elkerülni a felesleges vitákat, felgyorsítja az ügyintézést, és biztosítja, hogy a neked járó kártérítést hiánytalanul megkapd. Vágjunk is bele!

Az első, legfontosabb lépések a baleset helyszínén

A pánik rossz tanácsadó. Bármi is történt, az első és legfontosabb a higgadtság megőrzése és a helyszín megfelelő kezelése. A gépjármű kárrendezés sikere már itt, az első percekben eldőlhet.

Biztonság mindenekelőtt

Mielőtt bármi mást tennél, gondoskodj a saját, utasaid és a többi közlekedő biztonságáról. Kapcsold be a vészvillogót, vedd fel a láthatósági mellényt, és helyezd ki az elakadásjelző háromszöget a KRESZ-nek megfelelően (lakott területen belül 50 méterre, lakott területen kívül 100 méterre, autópályán pedig 150-200 méterre a jármű mögött).

Hívj segítséget, ha szükséges!

Ha személyi sérülés történt – akár a legenyhébb is –, azonnal hívd a mentőket (112) és a rendőrséget (112). A rendőri intézkedés kötelező, ha:

  • személyi sérülés történt,
  • a felek nem tudnak megegyezni a felelősség kérdésében,
  • a károkozó ismeretlen (pl. cserbenhagyás),
  • vagy ha a balesetben külföldi rendszámú jármű is érintett.

Ha vita van a felelősségről, a rendőri jegyzőkönyv kulcsfontosságú lesz a későbbi eljárás során.

A baleseti bejelentő (kék-sárga) kitöltése

A legtöbb esetben, ha nincs személyi sérülés és a felelősség egyértelmű, elegendő az Európai Baleseti Bejelentő (köznyelven kék-sárga nyomtatvány) kitöltése. Mindig legyen belőle egy példány az autódban! A kitöltésnél legyél rendkívül alapos:

  • Személyes adatok: Mindkét fél neve, címe, jogosítványának száma.
  • Járműadatok: Rendszám, alvázszám, forgalmi engedély száma.
  • Biztosítási adatok: Biztosító társaság neve, kötvényszám. Kérd el a másik féltől a biztosítási zöldkártyát vagy a kötvényt igazoló dokumentumot!
  • Baleseti vázrajz: Rajzoljátok le érthetően a szituációt, jelölve a járművek helyzetét, a haladási irányokat, az út vonalvezetését és a közlekedési táblákat.
  • Felelősség elismerése: A „Megjegyzések” rovatban a károkozó egyértelműen írja le, hogy a felelősségét elismeri. Például: „Én vagyok a felelős a balesetért.”

Profi tipp: Mindkét fél írja alá a kitöltött nyomtatványt! Az aláírás nem a felelősség elismerését jelenti, hanem a rögzített adatok valódiságát igazolja.

Fotózz, dokumentálj!

A telefonod a legjobb barátod ilyenkor. Készíts minél több fényképet a helyszínről, még azelőtt, hogy az autókat elmozdítanátok!

  • Távoli képek: Fotózd le a teljes helyszínt, látszódjanak az autók egymáshoz viszonyított helyzete, az útviszonyok, a táblák.
  • Közeli képek: Dokumentáld részletesen a sérüléseket mindkét járművön.
  • Egyéb bizonyítékok: Fényképezd le a féknyomokat, az útra hullott törmelékeket.
  • Dokumentumok: Készíts fotót a másik fél forgalmi engedélyéről és jogosítványáról is, a bejelentő mellé.

A kárbejelentés a biztosítónál: Indul a hivatalos folyamat

A helyszíni teendők után következik a papírmunka. A bejelentés módja és határideje attól függ, hogy te vagy a károsult, a károkozó, vagy Casco biztosításra rendezed a saját károdat.

Ki és mikor jelenti be a kárt?

  • Ha te vagy a károsult: A kárt a károkozó fél kötelező gépjármű-felelősségbiztosítójánál (KGFB) kell bejelentened. A bejelentésre 30 nap áll rendelkezésedre, de érdemes a lehető leghamarabb megtenni. A károkozónak is be kell jelentenie a kárt a saját biztosítójánál, neki erre 5 munkanapja van.
  • Ha te vagy a károkozó: A saját KGFB biztosítód felé kell jelezned a kárt 5 munkanapon belül.
  • Casco kárrendezés esetén: Ha a saját Casco biztosításod terhére szeretnéd javíttatni az autódat (például mert te voltál a hibás, vagy ismeretlen a tettes), akkor a saját Casco biztosítódnál kell bejelentést tenned, általában 2 munkanapon belül.

Hogyan történik a bejelentés?

A legtöbb biztosító ma már többféle lehetőséget kínál a kárbejelentésre:

  • Online: A leggyorsabb és legkényelmesebb mód. A biztosító weboldalán vagy mobilapplikációján keresztül feltöltheted a kitöltött baleseti bejelentőt, a fotókat és egyéb dokumentumokat.
  • Telefonon: A biztosító ügyfélszolgálati vonalán is megteheted a bejelentést, de a dokumentumokat utólag valószínűleg el kell majd küldened.
  • Személyesen: A biztosító egyik kirendeltségén is intézheted az ügyet.

A bejelentés után a biztosító egy kárügyiratszámot fog adni. Ezt a számot mindenképpen jegyezd fel, mert a továbbiakban ezzel tudsz majd hivatkozni az ügyedre.

A gépjármű kárrendezés lelke: A kárszemle és a kárfelvétel

A bejelentést követően a biztosító kárszakértőt rendel ki, aki felméri a járművön keletkezett sérüléseket. Ezt a folyamatot nevezzük kárszemlének. A gépjármű kárrendezés ezen szakasza határozza meg, hogy a biztosító mekkora összeget ismer el javítási költségként.

Mi az a kárszemle és hol történik?

A kárszemle során a biztosító szakértője (kárfelvevő) tételesen rögzíti az összes sérült alkatrészt és a szükséges javítási technológiát. A szemle helyszíne többféle lehet:

  • Az általad megadott címen: Ha az autó mozgásképtelen, a szakértő kimegy a tárolás helyére.
  • Egy szerződött partner szervizben: A biztosítók gyakran irányítanak a saját partnerszervizeikbe, ahol a szemle és a javítás egy helyen történik.
  • A biztosító kárfelvételi központjában.

Hogyan készülj a kárszemlére?

A gördülékeny ügyintézés érdekében érdemes előkészülni. Az autót tisztítsd le, különösen a sérült részeken, hogy minden sérülés jól látható legyen. Legyen kéznél a forgalmi engedély, a jogosítványod és a baleseti bejelentő másolata. Ha teheted, legyél jelen a szemlén, és mutass meg a szakértőnek minden olyan sérülést, ami szerinted a balesetben keletkezett.

Az Audatex és az Eurotax: A kárkalkuláció alapja

A kárszakértők nem hasraütésszerűen dolgoznak. Két nemzetközileg elismert szoftverrendszert, az Audatexet vagy az Eurotaxot használják a javítási kalkuláció elkészítéséhez. Ezek a programok a gyártói adatok alapján tartalmazzák az alkatrészek árát és a javítási műveletek norma idejét. A kalkuláció ez alapján készül el, biztosítva az objektivitást.

A kártérítés módjai: Javítás vagy kifizetés?

A kárfelvétel után a biztosító ajánlatot tesz a kár rendezésére. Itt több lehetőséged is van, fontos, hogy a számodra legmegfelelőbbet válaszd.

Javítás a biztosító partnerénél

Ez a legegyszerűbb út. A biztosító szerződött szervize elvégzi a javítást a kárkalkuláció alapján, és közvetlenül a biztosítóval számol el. Neked általában csak az esetleges avulásból (lásd később) vagy az önrészből (Casco esetén) származó különbözetet kell kifizetned.

Javítás általad választott szervizben

Jogod van ahhoz, hogy a saját, megbízható szervizedben javíttasd az autót. Ebben az esetben a szerviz kiállítja a számlát a nevedre, te kifizeted, majd a számlát benyújtod a biztosítónak, aki utólag téríti meg a költséget a kárkalkuláció szerinti összegig. Fontos, hogy a javításról mindenképpen számlát kérj!

Megegyezéses kártérítés (elszámolás alapján)

Ha nem szeretnéd megjavíttatni az autót, vagy te magad oldanád meg a javítást, kérheted a kárösszeg kifizetését. Ilyenkor a biztosító a kalkulált javítási költség nettó összegét (ÁFA nélkül), csökkentve az esetleges avulással, fizeti ki neked. Ez kisebb, esztétikai sérüléseknél lehet jó opció.

Totálkár: Gazdasági vagy műszaki?

Előfordul, hogy az autó annyira megsérül, hogy nem érdemes vagy nem lehet megjavítani. Ekkor beszélünk totálkárról.

  • Műszaki totálkár: A jármű helyreállítása műszakilag lehetetlen.
  • Gazdasági totálkár: A javítási költség meghaladná a jármű baleset előtti piaci értéke (káridőponti érték) és a roncsérték különbségét. Ez a gyakoribb.

Gazdasági totálkár esetén a biztosító a káridőponti értékből levonja a roncs értékét (amelyre általában licitálási eljárás keretében adnak ajánlatot a roncskereskedők), és a különbözetet fizeti ki neked kártérítésként. A roncs a te tulajdonodban marad, amit aztán eladhatsz a legmagasabb ajánlatot tevőnek.

Gyakori buktatók és hasznos tippek a gépjármű kárrendezés során

A gépjármű kárrendezés során vannak tipikus félreértések és vitás pontok. Ha ezekkel tisztában vagy, könnyebben veszed az akadályokat.

Avulás: Miért nem fizet a biztosító mindent?

Az egyik leggyakoribb vitaforrás. A biztosító a kártérítési összeg megállapításánál figyelembe veszi az úgynevezett avulást. Ez azt jelenti, hogy ha egy régi, kopott alkatrészt egy vadonatújra cserélnek, az autód értéke növekszik. A biztosító ezt az értéknövekedést (vagyis az új és a régi alkatrész értéke közötti különbséget) nem köteles megtéríteni. Ezt a levonást nevezik avulásnak. Jellemzően a kopó-forgó alkatrészekre (gumiabroncs, fék, kipufogó) és a fényezésre szokták alkalmazni.

Pótszemle: Ha rejtett sérülések derülnek ki

Előfordulhat, hogy a javítás során, a sérült elemek megbontása után a szerviz további, a kárszemlén nem látható sérüléseket talál. Ilyenkor nem kell megijedni! A szerviznek azonnal jeleznie kell ezt a biztosító felé, és pótszemlét kell kérnie. A kárszakértő ismét kimegy, felméri az újonnan feltárt károkat, és módosítja a kárkalkulációt.

Mit tegyél, ha vitatod a biztosító döntését?

Ha úgy érzed, a biztosító méltánytalanul alacsony kárösszeget állapított meg, vagy elutasította a kárigényedet, több lehetőséged is van. Első körben mindig próbálj meg írásban, indoklással ellátott panasszal élni a biztosító felé. Ha ez nem vezet eredményre, a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhatsz, amely ingyenesen segít a vitás ügyek rendezésében. Végső esetben pedig bírósági útra terelheted az ügyet.

Összefoglaló: A sikeres gépjármű kárrendezés kulcsa

Láthatod, hogy a gépjármű kárrendezés egy összetett, de logikusan felépített folyamat. Ha higgadt maradsz és követed a lépéseket, nagy eséllyel zökkenőmentesen és a megelégedésedre zárul az ügy. A legfontosabb tanácsok röviden:

  • Dokumentálj mindent! A helyszínen készült fotók és a precízen kitöltött baleseti bejelentő a legfőbb fegyvered.
  • Tartsd be a határidőket! A kárbejelentéssel ne késlekedj, mert kicsúszhatsz a jogvesztő határidőkből.
  • Kommunikálj tisztán! A biztosítóval és a szervizzel folytatott kommunikáció során mindig hivatkozz a kárügyiratszámra. A fontos megbeszéléseket, megállapodásokat igyekezz írásban is rögzíteni.
  • Ismerd a jogaidat! Tudd, hogy jogod van saját szervizt választani, pótszemlét kérni, és vitatni a biztosító döntését, ha azt indokolatlannak tartod.

Egy baleset sosem kellemes, de a megfelelő tudással felvértezve a kárrendezés folyamata már nem egy félelmetes szörnyeteg, hanem egy megoldható feladat. Reméljük, útmutatónk segít abban, hogy a lehető legkevesebb stresszel vészeld át ezt az időszakot.

Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.

Raiffeisen BannerRaiffeisen BannerHirdetés

Ajánlott hitelek

Horizont kölcsön

THM: 10,4%

Futamidő: 22 hónap

Hitelösszeg: 400.000 Ft - 1.200.000 Ft

Promóció

Super Plus Személyi Kölcsön

THM: 10,6%

Futamidő: 12 - 84 hó

Hitelösszeg: 8.000.000 - 10.000.000 Ft

Promóció

K&H kiemelt személyi kölcsön

THM: 11,4% - 13,0%

Futamidő: 24 - 96 hó

Hitelösszeg: 3.000.000 Ft - 15.000.000 Ft

Promóció

Pénzügyi újdonságok

Cikkek, amiket neked is érdemes elolvasni.

2025-09-26

Otthon Start lépésről lépésre – a gyors jóváhagyás menetrendje

Az Otthon Start folyamatát mutatjuk be a lehető leggyorsabb jóváhagyás szemszögéből: előminősítés, előzetes értékbecslés, adásvételi kitételek, beadás, bírálat, szerződés, folyósítás....

Tovább olvasom
2025-09-26

Bankszámlazárás – mire figyelj, hogy ne veszíts el pénzt?

A bankszámlazárás nem a kártya leadásánál ér véget. Visszautalások, előfizetések, zárolások, devizaszámlák és adóigazolások is buktatókat rejtenek. Lépésről lépésre mutatjuk,...

Tovább olvasom
2025-09-26

A hitelbírálat pszichológiája – Amit az ügyintézők nem mondanak el

A hitelbírálat nem csupán számok és szabályok halmaza: az ügyintézők mikro‐jeleket, kontextust és viselkedési mintákat is értelmeznek. Megmutatjuk, milyen pszichológiai...

Tovább olvasom
2025-09-25

Hogyan kaphatsz hitelt, ha csak részmunkaidőben dolgozol?

Részmunkaidős jövedelemmel is lehet hitelt felvenni, de tudatos előkészítés kell: stabil, dokumentálható bevétel, tiszta bankszámlakép, alacsony adósságráta és okos konstrukcióválasztás....

Tovább olvasom
2025-09-25

Megtakarítás vs. befektetés: melyik éri meg jobban 2025 inflációs környezetében?

2025-ben az infláció lassul, de még mindig meghatározza a pénzügyi döntéseket. Megmutatjuk, mikor jobb a likvid, kockázatmentes megtakarítás, és mikor...

Tovább olvasom
2025-09-25

Üzleti környezet fejlesztési program 2025: így profitálhatnak a kkv-k az új, 2 milliárdos keretből

2025-ben új támogatási lehetőség nyílik a vállalkozói ökoszisztéma erősítésére. A program 2 milliárd forintos kerettel, 10–100 millió Ft közötti, akár...

Tovább olvasom
2025-09-25

Életbiztosítás és hitelfelvétel – hogyan kapcsolódnak?

Az életbiztosítás és a hitelfelvétel több ponton találkozik: befolyásolja a hitelképességet, csökkenti a bank kockázatát, védi az adós és a...

Tovább olvasom
2025-09-24

Devizaváltás és árfolyamok: Hogyan válassz kedvező váltási lehetőséget?

A cikk gyakorlati útmutatót ad a devizaváltás teljes költségének kiszámításához, bemutatja az árfolyam és díjstruktúrák különbségeit (bank, pénzváltó, fintech, kártyatársasági...

Tovább olvasom
Provident ujProvident ujHirdetés

További hírek a hirnavigator.hu támogatásával