Milyen jogod van vásárlóként akciós termékeknél?
Akciós termékeknél ugyanúgy megillet a jótállás, szavatosság, csere és pénzvisszafizetés joga, mint teljes áron, kivéve, ha a leértékelés oka egy előre közölt, konkrét hiba. Végigvesszük, mire figyelj bolti és online vásárlásnál, milyen trükköket használnak a kereskedők, és hogyan tudsz tudatosan élni a jogaiddal.
Sokan még mindig úgy gondolják, hogy ha akciósan vesznek meg egy terméket, akkor „úgyis tudták, hogy olcsó”, ezért kevesebb joguk van, mint teljes ár esetén. Ez tévedés. Az akciós ár önmagában nem lehet indok arra, hogy a kereskedő megtagadja a cserét, a javítást vagy a pénz visszaadását, ha a termék hibás, vagy eltér attól, amit ígértek.
A jogi különbség nem az árban van, hanem abban, hogy miért volt leárazva az áru. Más megítélés alá esik:
-
egy általános árleszállítás (például szezonvégi akció), és
-
egy konkrét hibája miatt leértékelt termék (például „karcos”, „esztétikai hibás”).
Ebben a cikkben lépésről lépésre végigvesszük, milyen jogaid vannak akciós termékeknél, hogyan tudsz élni velük bolti és online vásárlásnál, és összehasonlítjuk ezt más fogyasztóvédelmi jogokkal. A cél, hogy magabiztosan tudj dönteni, és ne hagyd magad lerázni egy „akciós, nem cseréljük” mondattal.
Alapszabály: az akciós termék is rendeltetésszerű használatra alkalmas kell legyen
Akció ide, akció oda: a megvásárolt terméknek akciósan is alkalmasnak kell lennie a rendeltetésszerű használatra. Ha egy cipőnek egy hét után leválik a talpa, vagy egy akciós telefon nem kapcsol be, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy „de hát olcsó volt”.
A fő elv:
-
Ha a termék hibája már a vásárláskor fennállt, és
-
ezt nem ismertetted el előre, illetve nem tájékoztattak róla egyértelműen,
akkor a szokásos szavatossági és jótállási jogok megilletnek – függetlenül attól, hogy az áru akciós volt-e vagy sem.
Fontos: más a helyzet, ha a leértékelés oka egy konkrét, közölt hiba (például „szépséghibás, karcos kijelző”). Ilyenkor arra a hibára, amiről tudtál, később nem hivatkozhatsz, de az egyéb, rejtett hibákra ugyanúgy érvényesítheted a jogaidat.
Akciós termékek és szavatosság: mit jelent ez a gyakorlatban?
Mi az, hogy szavatosság?
Röviden: a szavatosság azt jelenti, hogy a kereskedő (illetve a forgalmazó) felelősséget vállal azért, hogy a termék a vásárlás pillanatában hibátlan volt, és megfelel a szerződésnek (annak, amit ígértek róla).
Ha hibás teljesítés történt, vagyis a termék nem felel meg annak, amit elvárhatsz tőle, kérheted:
-
kijavítást,
-
cserét,
-
árleszállítást, vagy
-
végső esetben a szerződés elállását (pénz vissza).
Ez akciós terméknél is így van, kivéve, ha a hibát:
-
egyértelműen közölték,
-
te pedig úgy fogadtad el a terméket.
Gyakorlati példa – hibás akciós konyhai gép
Veszel egy akciós turmixgépet, 40%-kal olcsóbban. A dobozon, polccímkén semmilyen hibára utaló jelzés nincs. Otthon első használatkor zárlatos lesz, lecsapja a biztosítékot.
Ebben az esetben:
-
hiába volt akciós, hibás a termék,
-
kérheted a javítását vagy cseréjét,
-
ha ez nem lehetséges, árleszállítást vagy a pénz visszaadását.
A kereskedő nem mondhatja azt, hogy „olcsó volt, nem lehet reklamálni”. Az akció csak az árat érinti, a jogokat nem.
Jótállás (garancia) akciós termékeknél
Sok tartós fogyasztási cikkre kötelező jótállás vonatkozik (bizonyos értékhatár felett, például háztartási gépekre, elektronikai termékekre). A kötelező jótállásnál a kereskedőnek külön kötelezettségei vannak, például:
-
javítási, cserehatáridők,
-
jegyzőkönyv felvétele,
-
bizonyos esetekben kötelező csere vagy vételár-visszafizetés, ha többszöri javítás után is hibás a termék.
Akciós terméknél is jár a kötelező jótállás, ha a termék:
-
típusánál és értékénél fogva egyébként is jótállás-köteles lenne, és
-
a leértékelés oka nem egy előre közölt hiba.
Ha az akció oka egy konkrét hiba (például „display foltos, ezért akciós”), akkor arra a hibára később nem igényelhetsz jótállást, de ha más jellegű hibák jelentkeznek, azért már igen.
Tipp: nagy értékű akciós terméknél (TV, telefon, mosógép) mindig ellenőrizd, hogy kaptál-e jótállási jegyet, és azon szerepel-e a vásárlás dátuma, a termék pontos megnevezése és az üzlet adatai.
Különbség a „leértékelt” és a „hibás” akciós áru között
Nem minden akció ugyanaz. Három gyakori helyzet:
-
Általános akció (például „-20% minden ruhára”)
Itt nincs konkrét hiba, csak árcsökkentés. A jogaid teljesek, mintha teljes áron vásároltál volna. -
Kifutó, outlet termék
A termék lehet régebbi széria, kifutó modell, de hibátlan. Itt is teljes joggal élhetsz: jótállás, szavatosság ugyanúgy jár. -
Konkrét hibája miatt leértékelt áru
Például: „karcos”, „csomagolássérült”, „bemutató darab”. Itt:-
arra a hibára, amit ismertettek, nem tudsz később panaszt tenni,
-
de ha más, rejtett hiba derül ki, arra igen.
-
Gyakorlati példa – karcos, de olcsó hűtőszekrény
Outlet áruházban veszel egy hűtőt, amelynek az oldalán horpadás van. A címkén ez fel van tüntetve, eladó is jelzi. Cserébe 30%-kal olcsóbban kapod.
Később kiderül, hogy a hűtő nem hűt megfelelően, a belső hőmérséklet nem tartja a beállított szintet. Mit tehetsz?
-
Az oldalán lévő horpadásra nem hivatkozhatsz, hiszen ezt ismerték el és ezért volt olcsóbb.
-
A hűtési teljesítmény hibája viszont nem volt közölt hiba, ezért teljes szavatossági és jótállási jogod van rá: javítás, csere, végső esetben pénzvisszatérítés.
Online vásárlás akciós terméknél: elállási jog és kivételek
Internet, telefon, katalógus vagy egyéb távértékesítés esetén külön jogod van: a 14 napos elállás. Ez azt jelenti, hogy indoklás nélkül visszaküldheted a terméket, és visszakérheted a teljes vételárat (bizonyos kivételekkel).
Kulcspont: A 14 napos elállási jog akciós termékekre is vonatkozik. Ha fekete pénteken rendeltél egy leárazott fülhallgatót, jogod van 14 napon belül meggondolni magad, és visszaküldeni – akkor is, ha a termék hibátlan.
Ami fontos:
-
a terméket a szükséges mértékben kipróbálhatod, de nem használhatod el úgy, mintha hónapokig használnád,
-
a visszaküldés költségét gyakran te viseled (ha a kereskedő nem vállalja át),
-
a visszajáró összeget a kereskedő köteles határidőn belül visszautalni.
Kivételek az elállási jog alól
Akár akciós, akár nem, bizonyos termékeknél nincs 14 napos elállási jog, például:
-
egyedileg, kifejezetten a te kérésedre gyártott vagy személyre szabott termékek,
-
higiéniai okokból bontás után nem visszaküldhető áruk (például egyes fehérneműk, kozmetikumok, fülhallgatók bizonyos esetei), ha ezt egyértelműen közölték.
Akciós termék esetén ezek a szabályok nem lazulnak, és nem szigorodnak – ugyanazok az elvek érvényesek, mint teljes árnál.
Mit tehetsz, ha az eladó azzal érvel: „akciós, nem csere”?
Elég gyakori mondat boltokban: „akciós terméket nem veszünk vissza”, vagy „leárazott árut nem cserélünk”. Ez így, általános megfogalmazásban jogszerűtlen, ha:
-
hibás teljesítésről van szó (tehát nem olyan hibáról, amit előre közöltek), vagy
-
kötelező jótállás alá eső termékről beszélünk.
Ami azonban előfordulhat, és jogszerű is lehet:
-
a bolt azt mondja, hogy hibátlan akciós terméket „csak úgy” nem cserél vissza, ha nincs külön cseregaranciájuk.
Ez rendben van, mert hibátlan árura nincs általános kötelező csere, ha nem tetszik, vagy meggondoltad magad – kivéve az online, távértékesítéses ügyleteket, ahol ott a 14 napos elállási jog.
Gyakorlati példa – „nem tetszik” vs. „hibás”
Akciósan veszel egy kabátot az üzletben. Otthon látod, hogy nem áll jól, nem tetszik, meggondolod magad. A kabát hibátlan.
-
A bolt megtagadhatja a visszavételt vagy cserét, ha nincs saját jóval kedvezőbb szabálya (például 30 napos csere).
-
Nincs általános jogod bolti vásárlásnál „meggondoltam magam” alapon visszavinni a hibátlan terméket.
Más a helyzet, ha:
-
a kabát varrása enged,
-
cipzárja első alkalommal szétesik.
Itt már hibás teljesítésről beszélünk – és mivel az akció oka nem a hiba volt, a bolt nem hivatkozhat jogszerűen arra, hogy „akciós volt, nem cseréljük”.
Ár összehasonlítás, hamis akció, és ami a pénztárcádra megy
Az akció nemcsak jogi, hanem pénzügyi kérdés is. Sokszor tapasztalni:
-
előtte mesterségesen megemelik az árat, majd visszaengedik „akciósként”,
-
az üzletben az akciós ár a pénztárnál mégsem annyi, mint a polcon,
-
online más árat látsz, mint a boltban.
Vásárlóként ehhez kapcsolódóan is vannak jogaid:
-
A pénztárnál legalább a kiírt, alacsonyabb árat kell alkalmazniuk, ha ellentmondás van a rendszer és a kiírás között, mert téged a kiírt ár tájékoztatott.
-
Ha az akciós ár valójában nem kedvezmény (például hetek óta ugyanannyi, „akciósnak” hirdetve), az már megtévesztő kereskedelmi gyakorlat lehet, amit a hatóság is vizsgálhat.
Összehasonlítás más „pénzügyi lehetőségekkel”
Amikor akciós terméket veszel, tulajdonképpen azonnali kedvezményt kapsz a vásárláskor. Ez más, mint:
-
kuponos kedvezmény: itt egy jövőbeli vásárlásodra kapsz engedményt, nem azonnali árcsökkentést;
-
pénzvisszatérítés (cashback) bankkártyára: először kifizeted a teljes (vagy akciós) árat, majd később a bank visszajuttat belőle egy részt, ha bizonyos feltételeknek eleget teszel;
-
pontgyűjtés, hűségprogram: az akció helyett vagy mellett pontokat gyűjtesz, amelyeket később költhetsz el.
Jogilag egyik sem helyettesíti a hibás teljesítésre, jótállásra és elállási jogra vonatkozó szabályokat. Vagyis:
-
ha hibás az akciós termék, nem az a megoldás, hogy „adunk egy kupont”, hanem elsődlegesen a szavatossági/jótállási jogaidat érvényesítheted,
-
a kupon, pont, belső szabályzat csak ráadás, nem írhatja felül a törvényi jogaidat.
Tipp: így vásárolj akciósan tudatosan
-
Nézd meg, miért akciós.
Keresd a feliratokat: „szépséghibás”, „csomagolássérült”, „kiállított darab”. Ha ilyen van, fotózd le a címkét, hogy később tudd bizonyítani, mit közöltek. -
Kérdezz rá a jótállásra.
Nagy értékű terméknél kérdezd meg, jár-e rá kötelező jótállás, és mennyi időre. Ehhez kérd a jótállási jegyet, számlát, blokkal együtt tedd el. -
Őrizd meg a bizonylatot.
Blokk vagy számla nélkül nagyon nehéz érvényesíteni a jogaidat. Akciós vásárlásnál is tedd el az iratokat. -
Online vásárlásnál számolj a 14 napos elállással.
Ha két termék között vacillálsz, akciós online rendelésnél vedd figyelembe, hogy kipróbálhatod otthon, és 14 napon belül visszaküldheted. Ez olyan „biztonsági háló”, amit egy sima bolti akciónál nem feltétlenül kapsz meg.
Mit tegyél, ha vitád van az eladóval?
Ha úgy érzed, jogszerűtlenül utasítanak el, érdemes lépésről lépésre, higgadtan eljárni:
-
Kérj írásos állásfoglalást.
Kérd, hogy jegyzőkönyvben rögzítsék a bejelentésedet és az elutasítás indokát. Ez később bizonyíték lehet. -
Hivatkozz arra, hogy akciós terméknél is él a szavatosság és jótállás, kivéve a közölt hibát.
Fogalmazz röviden, tényszerűen: a termék hibája nem volt közölt, ezért szavatossági jogodat szeretnéd gyakorolni. -
Ha nem jutsz dűlőre, tájékozódj panasztételi lehetőségről.
A legtöbb üzletben ki kell függeszteni az elérhető panaszkezelési módokat. Jegyezd fel, kivel beszéltél, mikor, és mit mondott.
Fontos: Ne hagyd, hogy az „akciós” szóval próbálják elintézni a panaszt. Mindig válaszd szét magadban: a hiba oka és a leértékelés oka azonos-e. Ha nem, akkor ugyanazok a jogaid, mint teljes ár esetén.
Rövid összefoglaló tanács
Akciós terméknél vásárlóként nem mondasz le a jogaidról – legfeljebb arról a hibáról nem reklamálhatsz, amelyet előre, egyértelműen ismertettek veled. Minden más esetben az akció csak az árat érinti, nem a szavatosságot, jótállást vagy elállási jogot. Vásárlás előtt nézd meg, miért volt leárazva az áru, őrizd meg a bizonylatot, és ha probléma merül fel, ne hagyd magad lerázni egy „akciós, nem csere” mondattal. Ha tisztában vagy a jogaiddal, az akció valódi pénzügyi előny, nem pedig kockázat számodra.
Podcast-csatornáink és közösségi felületeink egy helyen.Kövess & hallgass – maradj képben a pénzügyekkel
Hallgasd itt
Tipp: iratkozz fel, hogy ne maradj le az új epizódokról.
Kövess minket
Rövid, hasznos tippek és friss pénzügyi hírek.
Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.






