Késedelmes törlesztés: így hajthatják be a bankok szeptembertől

2022.06.21. Szerző: Csongrádi Richárd Utoljára módosítva: 2023. július 16. 22:47

A késedelmes törlesztés eddig is behajtható volt, és ezután is az lesz, csupán a folyamat változik szeptembertől.

A késedelmes törlesztés sajnos sosem volt ritka, bár tény, hogy a 2008-as válság során a sokszorosára nőttek az addig viszonylag alacsony számú késedelmes ügyletek. Sajnos napjaink kiugróan magas inflációja és a rohamosan közeledő gazdasági válság okán várható, hogy hamarosan ismét megnövekednek a problémás ügyek, amelyeket a bankoknak a szabályok szerint kell kezelniük.

A Magyar Nemzeti Bank által nemrég kiadott ajánlásban részletesen taglalják az eljárásrendet, és ezt 2022. szeptember 1-től kell majd alkalmaznia minden kereskedelmi banknak. Az elvárások érintik az összes lakossági hitel– és lízingszerződést, de a folyószámlahitel-tartozásokra nem terjednek ki, azonban ezek esetében is lehet alkalmazni ezt a gyakorlatot.

Miről szól az MNB ajánlása?

A Magyar Nemzeti Bank által kiadott ajánlás több, mint 100 pontból áll, de négy alapelvben összefoglalható:

• az együttműködő, jóhiszemű és tisztességes magatartás elve,

• a szakszerű és gondos magatartás elve,

• a szükséges információ szolgáltatásának elve, valamint

• a fokozatosság elve.

Az ajánlásban főként az adóssal folytatott kommunikációra vonatkozó elvárások szerepelnek, de az átláthatóság is fontos szerepet kap. Lényeges például, hogy az adós ne érezze magát fenyegetve a kapcsolatfelvételek során, emellett biztosítani kell őt az együttműködési szándékról, nem lehet félrevezető információkat közölni vele, illetve tájékoztatni kell őt a megoldási lehetőségekről és a lehetséges következményekről. Lényeges még, hogy az eljárás során felmerülő költségeknek átláthatónak és arányosnak kell lennie.

A jegybank továbbá a konkrét eljárások menetét is felvázolja, így például azt is, hogy a banknak háromszor kell keresnie az ügyfelet, aki késedelmes törlesztésbe esett. Ez több kommunikációs csatornán is megtörténhet, így például levélben, telefonon, vagy e-mailben is. Ez azért lényeges, mert az adósnak mindenképp értesülnie kell a felmondás veszélyéről.

A késedelmes törlesztés jelentőssé válása a tartozás 45. napja, amikor az adós legalább egy havi törlesztőrészlettel megegyező összeggel tartozik. Az ezt követő legfeljebb harmadik munkanapig meg kell történnie az első kapcsolatfelvételnek, lehetőség szerint telefonon, de ha ez nem lehetséges, akkor öt napon belül levélben, illetve, ha ez sem, akkor online, a netbankon keresztül, vagy e-mailben.

Ha sikeres a kapcsolatfelvétel, és az adós együttműködő, akkor a probléma megoldására kell helyezni a hangsúlyt, ha viszont az adós elutasítja az együttműködést, akkor tájékoztatni kell a kimenetelről.

A második kapcsolatfelvételre akkor van szükség, ha az első sikertelen, vagyis nem lehetett elérni sem az adóst, sem az adóstársat, sem a kezest, vagy igen, de nem történt befizetés. Ekkor a banknak postai, vagy elektronikus úton kell levelet küldenie, amiben szerepelnie kell a fizetési késedelemmel érintett tartozás részletezésének, a személyes ügyintézés és a teljesítés lehetőségének, a fizetési késedelem és a nem együttműködő magatartás következményeinek, a KHR-rel kapcsolatos információknak, valamint az állami adósságrendező program lehetőségének.

Harmadik kapcsolatfelvételre abban az esetben kerül sor, amikor a tartozás jelentőssé válásától kezdve 25 munkanapon belül sem történik meg a befizetés, vagy az adós együttműködési szándékának jelzése.

A késedelmes törlesztésre mindig van megoldás!

A késedelmes törlesztésbe esett ügyfelek többnyire szeretnének megoldást találni a problémára, de nem csak ők: a bank is, mivel az az érdeke, hogy ne kelljen a hitelszerződést felmondania. Az együttműködés tehát fontos – vagy legalábbis az lenne, de sokan inkább elzárkóznak a kommunikációtól, mintha az bármit is megoldana.

Ilyen esetekben a banknak egyetlen lehetősége marad: a szerződés felmondása, viszont ezt megelőzően mindenképp ki kell küldenie egy írásbeli felszólítást, a felmondást pedig ez után 30 nappal teheti meg. A felszólításban a banknak hivatkoznia kell a korábbi kapcsolatfelvételekre, emellett jeleznie kell, hogy ez az utolsó lehetőség a helyzet rendezésére, és, ha ekkor sem sikerül elérni az ügyfelet, megtörténik a hitelszerződés felmondása.

Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.

Provident ujProvident ujHirdetés

Ajánlott hitelek

Super Plus Személyi Kölcsön

THM: 10,6%

Futamidő: 12 - 84 hó

Hitelösszeg: 8.000.000 - 10.000.000 Ft

Promóció

CIB Előrelépő Személyi Kölcsön

THM: 10,39% - 11,73%

Futamidő: 12 - 96 hó

Hitelösszeg: 300.000 - 15.000.000 Ft

Promóció

eHitel Expressz

THM: 12,87%

Futamidő: 6 hó

Hitelösszeg: 450.000 Ft

Promóció

Legfrissebb pénzügyi cikkek

Érdekes és fontos hírek a pénzügyek világából.

2025-07-16

Több mint spórolás: pénzügyi intelligencia építése lépésről lépésre

A pénzügyi intelligencia nem csak a spórolásról szól, hanem egy tanulható készségcsomag, ami a tudatos vagyonépítés alapja. Cikkünk lépésről lépésre...

Tovább olvasom
2025-07-16

Hogyan készülj fel a gazdasági válságra 2025-ben? Pénzügyi stratégiák

Hogyan készülj fel a gazdasági válságra 2025-ben? Cikkünk részletes pénzügyi stratégiákat kínál a bizonytalan időkre. Tanulj meg hatékonyan költségvetést készíteni,...

Tovább olvasom
2025-07-15

A hitelkártya okos használatának titkai. Hogyan szabaduljon meg az adósságaitól gyorsabban?

Ismerd meg a hitelkártya okos használatának titkait, és fedezd fel a leghatékonyabb módszereket a meglévő adósságoktól való gyors megszabaduláshoz. Tanuld...

Tovább olvasom
2025-07-15

Infláció elleni védelem: Milyen befektetések jöhetnek szóba?

Az infláció csökkenti a pénz vásárlóerejét, ezért fontos aktívan védekezni ellene befektetésekkel. A cikk részletesen bemutatja az infláció elleni védekezés...

Tovább olvasom
2025-07-15

Lakáshitel 2025: Állami támogatások és piaci trendek.

A 2025-ös lakáshitel piac komplex képet mutat, ahol az állami támogatások (mint a CSOK Plusz) és a piaci trendek (kamatok...

Tovább olvasom
2025-07-15

Mi történik a számláddal halál esetén? – Fontos tudnivalók örökösöknek

A cikk az örökösök számára ad részletes útmutatást az elhunyt hozzátartozó bankszámláinak kezelésével és az örökség átvételével kapcsolatban.

Tovább olvasom
2025-07-15

Ezeket a hibákat ne kövesd el számlaváltáskor!

Bankszámlát váltani sok előnnyel járhat, de a folyamat során könnyű hibázni. Cikkünk bemutatja a leggyakoribb buktatókat a számlaváltáskor, a rossz...

Tovább olvasom
2025-07-14

Így kérhetsz erkölcsi bizonyítványt online – időpont nélkül, egyszerűen

Tudj meg mindent az online erkölcsi bizonyítvány igénylésről! Részletes útmutató lépésről lépésre Ügyfélkapuval, időpont nélkül, egyszerűen és gyorsan. Ismerd meg...

Tovább olvasom
Provident ujProvident ujHirdetés

További hírek a hirnavigator.hu támogatásával