CIB bannerCIB bannerHirdetés

KHR lekérdezés ügyfélkapun keresztül lépésről lépésre

2024.06.24. Szerző: Csongrádi Richárd Utoljára módosítva: 2024. június 24. 17:09

A Központi Hitelinformációs Rendszerből (KHR) származó saját státusz lekérdezésére mindenkinek lehetősége van. De mikor lehet ez fontos? És hogyan lehet ezt megtenni? Mutatjuk: KHR lekérdezés ügyfélkapun keresztül lépésről lépésre.

Saját státusz lekérdezése Ügyfélkapun keresztül

A Központi Hitelinformációs Rendszerből (KHR) származó saját státusz lekérdezése díjmentesen, elektronikusan is elvégezhető az Ügyfélkapu segítségével.

A folyamat a következő lépésekből áll:

1. Belépés az Ügyfélkapuba:

  • Nyissuk meg a https://ugyfelkapu.gov.hu/ weboldalt.

  • Adjuk meg az Ügyfélkapu azonosítót és jelszót.

  • Kattintsunk a „Belépés” gombra.

2. Saját státusz igénylése:

  • A belépés után válasszuk a „Saját ügyek” menüpontot.

  • Ezután kattintsunk a „Pénzügyek” almenüpontra.

  • Válasszuk a „Saját hiteljelentés lekérdezése” opciót.

3. Adatok megadása:

A következő oldalon adjuk meg a szükséges adatokat:

  • Személyes adatok (név, születési idő, lakcím)

  • Anyja neve

  • Telefonszám

  • E-mail cím

  • A lekérdezés módja (e-mailben vagy postai úton kérjük a jelentést)

  • Nyilatkozat arról, hogy hozzájárulunk a KHR-ben tárolt adataink lekérdezéséhez

4. Díjmentesség nyilatkozata:

  • Nyilatkoznunk kell arról is, hogy a lekérdezést díjmentesen kérjük.

  • A díjmentesség csak akkor jár, ha a lekérdezést az elmúlt 1 évben még nem vettük igénybe.

5. Kérelem beküldése:

  • Miután ellenőriztük az adatokat, kattintsunk a „Kérelem beküldése” gombra.

  • A rendszer feldolgozza a kérést, és a megadott e-mail címre vagy postai úton megküldi a hiteljelentést.

  • A hiteljelentés kizárólag az érintettnek adható ki.

  • A lekérdezéshez Ügyfélkapu azonosító szükséges.

  • A kérelem benyújtását követően 3 munkanapon belül megkaphatjuk a jelentést.

Mi az a KHR lista?

A KHR lista (Központi Hitelinformációs Rendszer), korábbi nevén BAR lista (Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszer), Magyarország hitelinformációs rendszere, amelyet a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt. üzemeltet.

Ez a rendszer nyilvántartja a természetes személyek és vállalkozások hitel- és pénzügyi kötelezettségeit, különös tekintettel a mulasztásokra és a nem teljesített tartozásokra.

A KHR rendszer célja a pénzügyi intézmények kockázatainak csökkentése, az adósok hitelképességének pontosabb megítélése, és a hitelezés biztonságának növelése.

Az adatbázis tartalmazza többek között az alábbi információkat:

Hitelmulasztások: Ha valaki 90 napot meghaladóan késik a hiteltörlesztéssel, és a tartozás összege meghaladja a minimálbért, az adatait felveszik a KHR negatív listájára.

Szerződések adatai: Aktív hitel- és kölcsönszerződések, bankszámlaszerződések és egyéb pénzügyi kötelezettségek adatai.

Pozitív információk: Az ügyfél engedélyével pozitív hitelinformációkat is tartalmazhat, például pontosan fizetett hitelek és kölcsönök adatai.

Az adatokat az érintett pénzügyi intézmények szolgáltatják, és azokhoz az intézmények férhetnek hozzá, amelyek a rendszerhez csatlakoztak.

Az ügyfeleknek joguk van betekinteni a róluk szóló adatokba, és kérhetik az esetleges hibás információk javítását.

A KHR rendszer fontos szerepet játszik a pénzügyi stabilitás fenntartásában, és a hitelnyújtási kockázatok kezelésében.

Mikor lehet fontos ismerni a KHR státuszunkat?

A Banknavigátor pénzügyi szakértői szerint a KHR státusz ismerete több esetben is kiemelten fontos lehet, különösen azokban a helyzetekben, amikor pénzügyi döntések előtt állunk.

Hitelkérelem benyújtása előtt:

Jelzáloghitel: Ha ingatlant szeretnénk vásárolni vagy felújítani, és jelzáloghitelt igényelnénk, a bank ellenőrzi a KHR státuszunkat. A negatív KHR státusz csökkentheti az esélyünket a hitel jóváhagyására.

Személyi kölcsön: Hasonlóan, ha személyi kölcsönt igénylünk, a bankok figyelembe veszik a KHR adatait.

Hitelkártya igénylésekor:

Hitelkártya igénylésekor a bankok ellenőrzik az ügyfél hiteltörténetét. A negatív KHR státusz akadályozhatja a kártya megszerzését.

Autóvásárlás esetén, ha hitelre vagy lízingre van szükség:

Az autófinanszírozási szolgáltatók szintén ellenőrzik a KHR státuszt a hitelképesség megítélésekor.

Bankszámla megnyitásakor:

Bár általában bankszámlanyitáskor nem ellenőrzik a KHR státuszt, egyes speciális számlatípusok esetén a bankok érdeklődhetnek a hiteltörténet iránt.

Közüzemi szolgáltatások igénybevételekor:

Egyes közüzemi szolgáltatók, például mobiltelefon-szolgáltatók és internet szolgáltatók, szintén lekérdezhetik a KHR státuszt nagyobb értékű szolgáltatási szerződések megkötése előtt.

Munkavállalás során:

Bizonyos munkakörök esetében, különösen ahol pénzügyi megbízhatóság fontos (pl. pénzügyi szektorban), a munkáltatók is érdeklődhetnek a KHR státusz iránt.

Adósságrendezés tervezésekor:

Ha adósságrendező hitelt szeretnénk felvenni, a hitelintézet figyelembe veszi a KHR státuszt, hogy megítélje, mennyire kockázatos az ügyfél.

A KHR státusz ismerete segít abban, hogy reális képet kapjunk pénzügyi helyzetünkről, és előre felkészülhessünk a szükséges lépésekre, legyen szó hitelfelvételről vagy más pénzügyi döntésekről.

Ha hibát találunk a KHR nyilvántartásban, érdemes mielőbb kezdeményezni a javítást, hogy ne érjenek váratlan meglepetések a fent említett helyzetekben.

Összefoglalás

A KHR lista, korábbi nevén BAR lista, a magyarországi hitelinformációs rendszer, amely nyilvántartja a természetes személyek és vállalkozások hitel- és pénzügyi kötelezettségeit, különös tekintettel a mulasztásokra. A rendszer célja a pénzügyi intézmények kockázatainak csökkentése és a hitelezés biztonságának növelése. A KHR státusz ismerete különösen fontos hitelkérelem benyújtása előtt, hitelkártya igénylésekor, közüzemi szolgáltatások igénybevételekor, valamint bizonyos munkakörök esetében. Ha hibát találunk a KHR nyilvántartásban, érdemes mielőbb kezdeményezni a javítást, hogy elkerüljük a későbbi problémákat.

A KHR státusz lekérdezése ügyfélkapun keresztül egyszerű és díjmentes. A folyamat lépései: belépés az ügyfélkapu azonosítóval, a „Saját hiteljelentés lekérdezése” opció kiválasztása a „Saját ügyek” és „Pénzügyek” menüpontokon keresztül, majd a szükséges személyes adatok megadása. A lekérdezés e-mailben vagy postai úton történhet, és évente egyszer díjmentesen vehető igénybe. A jelentést a kérelem benyújtása után 3 munkanapon belül megkapjuk.

Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.

CIB bannerCIB bannerHirdetés

Ajánlott hitelek

CIB Előrelépő Személyi Kölcsön - „A” ügyfélminősítés

THM: 10,39% - 11,73%

Futamidő: 12 - 96 hó

Hitelösszeg: 300.000 - 15.000.000 Ft

Promóció

eHitel Expressz

THM: 12,87%

Futamidő: 6 hó

Hitelösszeg: 450.000 Ft

Promóció

Provident Start kölcsön

THM: 13,2%

Futamidő: 19 hét

Hitelösszeg: 100.000 Ft - 300.000 Ft

Promóció

Legfrissebb pénzügyi cikkek

Érdekes és fontos hírek a pénzügyek világából.

2025-05-12

Mikor éri meg bankszámlát váltani? Segítünk!

A bankszámla a mindennapi pénzügyeink egyik legalapvetőbb eszköze. Ide érkezik a fizetésünk, innen indítjuk az utalásokat, fizetünk bankkártyával vagy kezeljük...

Tovább olvasom
2025-05-12

Vagyonszerzési illeték – Mennyit kell fizetni és mikor?

A vagyonszerzési illeték az ingatlan- és gépjárművásárlásokhoz kapcsolódó kötelező teher, amelyet az állam részére kell megfizetni. Cikkünkben bemutatjuk, milyen esetekben...

Tovább olvasom
2025-05-12

KOMA lekérdezés egyszerűen – így nézheted meg az adóhivatali adatokat

A KOMA lekérdezés segítségével bárki ellenőrizheti a saját vagy cégéhez kapcsolódó adóhivatali adatokat. A folyamat gyors, egyszerű és online elérhető...

Tovább olvasom
2025-05-11

Mi történik a babaváró hitellel, ha nem születik gyermek?

A babaváró hitel nagy előnye az állami támogatás és a kamatmentesség, de ezek feltétele a gyermekvállalás. Cikkünkben részletesen bemutatjuk, mi...

Tovább olvasom
2025-05-11

Felmondási idő szabályai 2025-ben – Mire figyelj munkavállalóként?

A felmondási idő 2025-ben is kulcsfontosságú eleme a munkaviszony megszüntetésének. A cikk bemutatja, milyen szabályok vonatkoznak a munkavállalóra, mennyi időt...

Tovább olvasom
2025-05-11

Revolut kártya használata Magyarországon – Amit 2025-ben tudni érdemes

A Revolut kártya egyre népszerűbb választás Magyarországon is, különösen a külföldi utazások, online vásárlások és kedvező árfolyamok miatt. Cikkben bemutatjuk,...

Tovább olvasom
2025-05-10

Unicredit netbank 2025 – funkciók, előnyök, tippek

Az Unicredit netbank modern és felhasználóbarát online banki felületet kínál magánszemélyeknek és vállalkozóknak egyaránt. Cikkünk bemutatja a legfontosabb funkciókat, az...

Tovább olvasom
2025-05-10

PIN kód: minden fontos tudnivaló egy helyen

A PIN kód biztonságod kulcsa: nélküle nem férsz hozzá a bankkártyádhoz, telefonodhoz vagy épp a SIM-kártyádhoz. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb...

Tovább olvasom
Személyi kölcsönSzemélyi kölcsönHirdetés

További hírek a hirnavigator.hu támogatásával