CIB bannerCIB bannerHirdetés

Késedelmes törlesztés: így hajthatják be a bankok szeptembertől

2022.06.21. Szerző: Csongrádi Richárd Utoljára módosítva: 2023. július 16. 22:47

A késedelmes törlesztés eddig is behajtható volt, és ezután is az lesz, csupán a folyamat változik szeptembertől.

A késedelmes törlesztés sajnos sosem volt ritka, bár tény, hogy a 2008-as válság során a sokszorosára nőttek az addig viszonylag alacsony számú késedelmes ügyletek. Sajnos napjaink kiugróan magas inflációja és a rohamosan közeledő gazdasági válság okán várható, hogy hamarosan ismét megnövekednek a problémás ügyek, amelyeket a bankoknak a szabályok szerint kell kezelniük.

A Magyar Nemzeti Bank által nemrég kiadott ajánlásban részletesen taglalják az eljárásrendet, és ezt 2022. szeptember 1-től kell majd alkalmaznia minden kereskedelmi banknak. Az elvárások érintik az összes lakossági hitel– és lízingszerződést, de a folyószámlahitel-tartozásokra nem terjednek ki, azonban ezek esetében is lehet alkalmazni ezt a gyakorlatot.

Miről szól az MNB ajánlása?

A Magyar Nemzeti Bank által kiadott ajánlás több, mint 100 pontból áll, de négy alapelvben összefoglalható:

• az együttműködő, jóhiszemű és tisztességes magatartás elve,

• a szakszerű és gondos magatartás elve,

• a szükséges információ szolgáltatásának elve, valamint

• a fokozatosság elve.

Az ajánlásban főként az adóssal folytatott kommunikációra vonatkozó elvárások szerepelnek, de az átláthatóság is fontos szerepet kap. Lényeges például, hogy az adós ne érezze magát fenyegetve a kapcsolatfelvételek során, emellett biztosítani kell őt az együttműködési szándékról, nem lehet félrevezető információkat közölni vele, illetve tájékoztatni kell őt a megoldási lehetőségekről és a lehetséges következményekről. Lényeges még, hogy az eljárás során felmerülő költségeknek átláthatónak és arányosnak kell lennie.

A jegybank továbbá a konkrét eljárások menetét is felvázolja, így például azt is, hogy a banknak háromszor kell keresnie az ügyfelet, aki késedelmes törlesztésbe esett. Ez több kommunikációs csatornán is megtörténhet, így például levélben, telefonon, vagy e-mailben is. Ez azért lényeges, mert az adósnak mindenképp értesülnie kell a felmondás veszélyéről.

A késedelmes törlesztés jelentőssé válása a tartozás 45. napja, amikor az adós legalább egy havi törlesztőrészlettel megegyező összeggel tartozik. Az ezt követő legfeljebb harmadik munkanapig meg kell történnie az első kapcsolatfelvételnek, lehetőség szerint telefonon, de ha ez nem lehetséges, akkor öt napon belül levélben, illetve, ha ez sem, akkor online, a netbankon keresztül, vagy e-mailben.

Ha sikeres a kapcsolatfelvétel, és az adós együttműködő, akkor a probléma megoldására kell helyezni a hangsúlyt, ha viszont az adós elutasítja az együttműködést, akkor tájékoztatni kell a kimenetelről.

A második kapcsolatfelvételre akkor van szükség, ha az első sikertelen, vagyis nem lehetett elérni sem az adóst, sem az adóstársat, sem a kezest, vagy igen, de nem történt befizetés. Ekkor a banknak postai, vagy elektronikus úton kell levelet küldenie, amiben szerepelnie kell a fizetési késedelemmel érintett tartozás részletezésének, a személyes ügyintézés és a teljesítés lehetőségének, a fizetési késedelem és a nem együttműködő magatartás következményeinek, a KHR-rel kapcsolatos információknak, valamint az állami adósságrendező program lehetőségének.

Harmadik kapcsolatfelvételre abban az esetben kerül sor, amikor a tartozás jelentőssé válásától kezdve 25 munkanapon belül sem történik meg a befizetés, vagy az adós együttműködési szándékának jelzése.

A késedelmes törlesztésre mindig van megoldás!

A késedelmes törlesztésbe esett ügyfelek többnyire szeretnének megoldást találni a problémára, de nem csak ők: a bank is, mivel az az érdeke, hogy ne kelljen a hitelszerződést felmondania. Az együttműködés tehát fontos – vagy legalábbis az lenne, de sokan inkább elzárkóznak a kommunikációtól, mintha az bármit is megoldana.

Ilyen esetekben a banknak egyetlen lehetősége marad: a szerződés felmondása, viszont ezt megelőzően mindenképp ki kell küldenie egy írásbeli felszólítást, a felmondást pedig ez után 30 nappal teheti meg. A felszólításban a banknak hivatkoznia kell a korábbi kapcsolatfelvételekre, emellett jeleznie kell, hogy ez az utolsó lehetőség a helyzet rendezésére, és, ha ekkor sem sikerül elérni az ügyfelet, megtörténik a hitelszerződés felmondása.

Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.

Személyi kölcsönSzemélyi kölcsönHirdetés

Ajánlott hitelek

Együtt kölcsön

THM: 9,85%

Futamidő: 23 hó

Hitelösszeg: 450.000 Ft - 1.000.000 Ft

Promóció

CIB Előrelépő Személyi Kölcsön - „A” ügyfélminősítés

THM: 10,39% - 11,73%

Futamidő: 12 - 96 hó

Hitelösszeg: 300.000 - 15.000.000 Ft

Promóció

eHitel Expressz

THM: 12,87%

Futamidő: 6 hó

Hitelösszeg: 450.000 Ft

Promóció

Legfrissebb pénzügyi cikkek

Érdekes és fontos hírek a pénzügyek világából.

2025-05-19

Online bankszámlanyitás: melyik magyar banknál a leggyorsabb 2025-ben?

2025-ben az online bankszámlanyitás Magyarországon sosem volt egyszerűbb. Cikkünkben bemutatjuk, mely bankok kínálnak valóban gyors és kényelmes digitális ügyintézést, mire...

Tovább olvasom
2025-05-19

Hogyan működik a hitelkártya valójában, és mikor éri meg használni?

A hitelkártya kényelmes fizetési eszköz, de nem megfelelő használat mellett komoly adósságcsapdát jelenthet. Ismerd meg működését, előnyeit, kockázatait és azt,...

Tovább olvasom
2025-05-19

Hogyan kerüld el a hitelcsapdát? – A legfontosabb megelőző lépések

A hitelcsapda könnyen elkerülhető tudatos pénzügyi tervezéssel, megfelelő tájékozódással és fegyelmezett hitelfelvétellel. Cikkünkben bemutatjuk a legfontosabb lépéseket a pénzügyi stabilitás...

Tovább olvasom
2025-05-18

Gránit Netbank – Funkciók, előnyök és belépési útmutató

A Gránit Netbank egy biztonságos, modern és könnyen kezelhető online banki felület, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy bárhonnan...

Tovább olvasom
2025-05-18

Gépjármű biztosítás 2025-ben: árak, tippek és kötelező tudnivalók

2025-ben a gépjármű biztosítások piaca jelentős változásokon ment keresztül. Cikkünkből megtudhatod, hogyan alakulnak az árak, mire kell figyelni a kötelező...

Tovább olvasom
2025-05-18

SimplePay használata webáruházban – Előnyök és hátrányok

A SimplePay egyre népszerűbb online fizetési megoldás a magyar webáruházak körében. Cikkünkben bemutatjuk, milyen előnyökkel jár az integráció, mire kell...

Tovább olvasom
2025-05-17

Nyugdíjas bankszámlák: melyik bank ad kedvezményt a 65+ korosztálynak?

A nyugdíjasoknak szóló bankszámlák kedvező díjakkal, alacsony számlavezetési költségekkel és célzott szolgáltatásokkal érhetők el. Cikkünk segít eligazodni a 65 év...

Tovább olvasom
2025-05-17

Inflációkövető állampapír vagy banki megtakarítás? – Így dönts okosan

Inflációkövető állampapír vagy hagyományos banki megtakarítás? Cikkünk bemutatja a két lehetőség közötti fő különbségeket, előnyöket, hátrányokat, és segít eldönteni, melyik...

Tovább olvasom
Személyi kölcsönSzemélyi kölcsönHirdetés

További hírek a hirnavigator.hu támogatásával