Nemcsak előny, hátrány is lehet a bankszektornak a mesterséges intelligencia térnyerése

2025.02.24. Szerző: Ujvári Krisztina Utoljára módosítva: 2025. február 24. 13:06

A mesterséges intelligencia (MI) térnyerése alapjaiban formálja át a bankszektort. Az automatizált ügyfélszolgálatok, a hitelbírálati rendszerek, a csalásmegelőzés és a pénzügyi tanácsadás mind hatékonyabbá válhatnak az MI alkalmazásával. Ugyanakkor, mint minden technológiai fejlődésnek, az MI térnyerésének is vannak potenciális hátrányai és veszélyei, amelyeket a bankszektornak figyelembe kell vennie. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a legfontosabb kockázatokat, különös tekintettel a bankrohamokra és a pénzügyi stabilitásra gyakorolt hatásokra.

Az MI okozta kockázatok a bankszektorban

Bankrohamok és a pánik gyors terjedése

A bankrohamok (bank run) olyan helyzetek, amikor a betétesek tömegesen veszik ki pénzüket egy bankból, mert attól tartanak, hogy az fizetésképtelenné válik. Az MI térnyerése ezt a jelenséget felerősítheti.

  • Automatizált kereskedési algoritmusok reakciói: Az MI-alapú pénzügyi algoritmusok azonnal felismerik a negatív piaci jeleket és tömeges eladási hullámokat indíthatnak el, amelyek likviditási válsághoz vezethetnek.
  • Gyorsan terjedő pánik: Az MI és a közösségi média ötvöződése felgyorsíthatja a bankpánikok kialakulását. Ha egy algoritmus tévesen érzékel egy banki problémát, és ezt széles körben elterjeszti, a betétesek azonnal tömeges pénzkivételt kezdeményezhetnek.

Kiberbiztonsági fenyegetések és hackertámadások

A banki MI-rendszerek egyre összetettebbek, de ez egyúttal sebezhetőbbé is teszi őket.

  • Automatizált támadások: A kibertámadók MI segítségével hatékonyabban támadhatják meg a banki rendszereket, kihasználva azokat a sebezhetőségeket, amelyeket akár más MI-algoritmusok is generálhatnak.
  • Deepfake és személyazonosság-lopás: Az MI által generált deepfake videók és hangüzenetek lehetővé teszik, hogy csalók banki dolgozók vagy ügyfelek nevében adjanak ki tranzakciós utasításokat.

Túlzott automatizáció és emberi kontroll csökkenése

Az MI nagy előnye, hogy képes kiváltani az emberi munkaerőt, de ha ez túlzott mértékben történik, az komoly kockázatokat hordozhat.

  • Hibás döntések és torzított algoritmusok: Az MI-alapú hitelbírálati rendszerek hibás vagy előítéletes döntéseket hozhatnak, amelyek diszkriminációt eredményezhetnek, például egyes társadalmi csoportok hátrányos helyzetbe kerülhetnek a hitelbírálat során.
  • Ügyfélkapcsolatok romlása: A teljesen automatizált ügyfélszolgálatok csökkenthetik az ügyfélélményt. Ha az MI nem tud megfelelő válaszokat adni, vagy téves döntéseket hoz, az ügyfelek elégedetlensége nőhet, ami banki ügyfélvesztéshez vezethet.

Adatvédelmi és etikai problémák

A bankok hatalmas mennyiségű ügyféladatot kezelnek, és az MI alkalmazása során ezek az adatok még értékesebbé válnak.

  • Adatszivárgások: Ha egy MI-alapú rendszer sebezhető, az adathalászok és hackerek könnyen hozzáférhetnek az ügyfelek érzékeny adataihoz.
  • Etikai kérdések: Az MI döntéshozatali folyamatai sokszor átláthatatlanok. Ha egy ügyfél elutasítást kap egy hitelkérelemre, de nem tudja, hogy miért, az átláthatóság és a bizalom csökkenhet.

    Meghatározó megoldásként tekintenek a technológiára

    A mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása a magyar bankszektorban egyre növekvő figyelmet kap, különösen a generatív mesterséges intelligencia (GenMI) területén. A hazai banki felsővezetők körében végzett legfrissebb felmérések szerint a GenMI már nem csupán egy divatos technológiai kifejezés, hanem a pénzügyi szektor átalakulását meghatározó, kritikus fontosságú megoldásként tekintenek rá. 

    Az MI integrációja számos előnyt kínál a bankszektor számára, beleértve a hatékonyabb ügyfélszolgálatot, a jobb kockázatkezelést, a pontosabb hitelbírálatot, a személyre szabott szolgáltatásokat, az automatizált befektetési tanácsadást és a fokozott adatbiztonságot. 

    Ezek az előnyök hozzájárulnak a banki szolgáltatások minőségének javításához és az ügyfélélmény növeléséhez.

    Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a magyar vállalatok innovációs aktivitása az elmúlt időszakban jelentős csökkenést mutatott. A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a megvalósult innováció alindex jelentős visszaesést mutat, és a digitalizáció is megtorpanni látszik, ahogy kimerülni tűnik a mesterséges intelligencia iránti kezdeti lelkesedés. 

    Ez a tendencia kihívást jelenthet a bankszektor számára is, hiszen a technológiai fejlesztések és az innováció kulcsfontosságúak a versenyképesség fenntartásában.

    Összességében elmondható, hogy bár a mesterséges intelligencia alkalmazása egyre elterjedtebb a magyar bankszektorban, és a vezetők felismerik annak stratégiai jelentőségét, a széleskörű és mélyreható implementáció még folyamatban van. A gazdasági környezet és az innovációs aktivitás csökkenése további kihívásokat jelenthet a technológia teljes körű integrációjában.

    A bankok lehetséges válaszlépései a kockázatok csökkentésére

    Bár az MI térnyerése kockázatokkal jár, a bankszektor különböző stratégiákkal csökkentheti ezeket:

    • Kiegyensúlyozott ember-gép együttműködés: Az MI-t nem szabad teljesen önálló döntéshozatali szerepkörbe helyezni, hanem emberi kontroll alatt kell maradnia.
    • Erősebb kiberbiztonság: Az MI-alapú banki rendszereket folyamatosan tesztelni kell a biztonsági rések és potenciális támadási lehetőségek feltárása érdekében.
    • Átlátható algoritmusok: A bankoknak olyan MI-rendszereket kell fejleszteniük, amelyek magyarázható módon hoznak döntéseket, így az ügyfelek és a szabályozó hatóságok is jobban megérthetik működésüket.
    • Gyors válságkommunikáció: A bankoknak fel kell készülniük a gyorsan terjedő bankpánikok kezelésére, például azonnali tájékoztatással és megfelelő ügyfélszolgálati támogatással.

    A mesterséges intelligencia forradalmasíthatja a bankszektort, de az előnyök mellett komoly kockázatokat is rejt magában. A bankrohamok felgyorsulása, a kibertámadások veszélye, a túlzott automatizáció, valamint az adatvédelmi problémák mind olyan kihívások, amelyekre a pénzügyi szektornak fel kell készülnie.

    Az MI felelősségteljes alkalmazása és a megfelelő szabályozások bevezetése kulcsfontosságú ahhoz, hogy a technológia előnyei érvényesüljenek, miközben minimalizálhatók a lehetséges hátrányok.

    Mennyire felkészült a bankszektor ezekre a kihívásokra? 

    A mesterséges intelligencia (MI) térnyerése jelentős változásokat hoz a bankszektorban, mind előnyök, mind kihívások formájában. A bankok világszerte felismerték az MI-ben rejlő potenciált, és aktívan integrálják azt folyamataikba. Ugyanakkor a technológia gyors fejlődése új kockázatokat is felvet, amelyekre a pénzügyi intézményeknek fel kell készülniük.

    A bankszektor felkészültsége az MI kihívásaival szemben

    A magyar bankszektor vezetői egyetértenek abban, hogy a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) nem csupán egy divatos technológiai kifejezés, hanem a pénzügyi szektor átalakulását meghatározó, kritikus fontosságú megoldás. Az elmúlt évben jelentős változás következett be a GenAI megítélésében és gyakorlati felhasználásában, ami radikálisan alakítja a bankszektort. 

    Az MI integrációja a banki műveletekbe számos előnnyel jár, beleértve az ügyfélszolgálat javítását, a kockázatkezelés hatékonyságának növelését és a személyre szabott pénzügyi tanácsadást. Az AI-algoritmusok gyorsabban és hatékonyabban képesek felismerni a csalásra utaló mintázatokat, ami növeli a biztonságot. 

    Kihívások és kockázatok

    Az MI térnyerése azonban kihívásokat is jelent. Egy brit tanulmány szerint az MI által generált és a közösségi médiában terjesztett álhírek növelhetik a bankrohamok kockázatát. A hitelintézeteknek ezért javítaniuk kell monitoring tevékenységüket, hogy felismerjék, ha a dezinformáció hatással lehet az ügyfelek viselkedésére. 

    Továbbá, a nemzetközi bankszektorban az MI térnyerése miatt akár 200 ezer munkahely is megszűnhet a következő három-öt évben, különösen az adminisztratív és ügyfélkapcsolati területeken. Ez jelentős átalakulást eredményezhet a munkaerőpiacon, és új készségek elsajátítását teheti szükségessé. 

    A felkészülés lépései

    A bankoknak proaktívan kell kezelniük ezeket a kihívásokat. A technológiai fejlődés ütemét és a biztonsági követelményeket figyelembe véve folytatniuk kell az új technológiák bevezetését, miközben összpontosítanak a kockázatok kezelésére és az ügyfelek kényelmére. 

    Összességében a bankszektor felkészült az MI által hozott kihívások kezelésére, de folyamatos erőfeszítésekre van szükség a technológiai fejlődés és a biztonsági kihívások egyensúlyának fenntartásához. Ahogy említettük, az MI képes forradalmasítani a bankszektort, de az előnyök mellett komoly kockázatokat is rejt magában.

    Összefoglalva

    A mesterséges intelligencia (MI) átalakítja a bankszektort, hatékonyabbá téve az ügyfélszolgálatot, a hitelbírálatot és a csalásmegelőzést. Ugyanakkor kockázatokat is hordoz, például a bankrohamok gyorsabb terjedését, az adatvédelmi problémákat és az automatizált rendszerek sebezhetőségét. A pénzintézeteknek az MI biztonságos integrációjára és megfelelő szabályozására kell összpontosítaniuk a pénzügyi stabilitás fenntartása érdekében.

    Az oldalon megjelent írás kifejezetten informáló jellegű és kizárólag a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. mint a szerzőknek a véleményét jeleníti meg. A szerzők ezen véleményüket az előzetes szakmai tájékozódásuk és az akkor elérhető legrészletesebb információk alapján fogalmazták meg és jelenítik meg a közzétett írásban, ennek ellenére a szöveg tartalmazhat az olvasás napján már elavult és/vagy már nem a valóságnak mindenben megfelelő adatokat. Ennek megfelelően a Banknavigátor Kft. és a Financial Consulting Zrt. a tévedés jogát teljes mértékben fenntartják, a fenti megfogalmazás semmilyen módon és formában nem tekinthető a tények egyértelmű megjelenítésének. Kérjük a döntése meghozatala előtt feltétlenül tájékozódjon és kérjen szakmai segítséget.

    Provident ujProvident ujHirdetés

    Ajánlott hitelek

    Super Plus Személyi Kölcsön

    THM: 10,6%

    Futamidő: 12 - 84 hó

    Hitelösszeg: 8.000.000 - 10.000.000 Ft

    Promóció

    CIB Előrelépő Személyi Kölcsön

    THM: 10,39% - 11,73%

    Futamidő: 12 - 96 hó

    Hitelösszeg: 300.000 - 15.000.000 Ft

    Promóció

    eHitel Expressz

    THM: 12,87%

    Futamidő: 6 hó

    Hitelösszeg: 450.000 Ft

    Promóció

    Legfrissebb pénzügyi cikkek

    Érdekes és fontos hírek a pénzügyek világából.

    2025-06-27

    Hogyan működik az automatikus megtakarítás mobilbankon keresztül?

    Az automatikus megtakarítás a mobilbank egyik leghasznosabb funkciója. Cikkünkben bemutatjuk, hogyan működik, milyen beállítási lehetőségek léteznek, milyen banki megoldások érhetők...

    Tovább olvasom
    2025-06-27

    Így működik a banki „switch service” – és miért érdemes kihasználni

    A banki „switch service” (számlaváltási szolgáltatás) lehetővé teszi, hogy új számlanyitáskor a régi banki megbízások – például csoportos beszedések, állandó...

    Tovább olvasom
    2025-06-27

    Miért éri meg egyeseknek prémium bankszámlát választani?

    A prémium bankszámla nem csak státuszszimbólum – jól megválasztva pénzügyileg is megtérülhet. Cikkünk bemutatja, kiknek éri meg a prémium számla...

    Tovább olvasom
    2025-06-26

    Miért fontos a pénzügyi tudatosság már az iskolás évektől kezdve?

    A pénzügyi tudatosság nem felnőttkorban kezdődik. Már gyerekként fontos megtanulni a pénz értékét, a takarékosságot és a tervezést. Ebben a...

    Tovább olvasom
    2025-06-26

    Erste George, K&H mobilbank, OTP Simple – Nagy mobilbank teszt 2025

    Három népszerű magyar mobilbanki alkalmazást – Erste George, K&H mobilbank és OTP Simple – hasonlítottunk össze részletesen. A cikk bemutatja...

    Tovább olvasom
    2025-06-26

    Több tízezer forint bónusz járhat – de ezekre figyelj, mielőtt lecsapsz

    Akár 10–50 ezer forintos bónuszt is kaphatsz bankszámlanyitásért, pénzügyi applikáció kipróbálásáért vagy hűségprogramba való belépésért. De vajon minden esetben megéri?...

    Tovább olvasom
    2025-06-25

    Melyik banknál nyithatsz számlát akár 15 perc alatt, személyes jelenlét nélkül?

    Online bankszámlanyitás 15 perc alatt? Cikkünkben bemutatjuk, melyik magyar bankoknál érhető el ez a lehetőség, hogyan zajlik a digitális azonosítás,...

    Tovább olvasom
    2025-06-25

    Ezért nem ajánlják szakértők a hitelkeretet bankszámlához

    Bár a hitelkeret gyors pénzügyi megoldásnak tűnhet, valójában hosszú távon komoly pénzügyi csapdává válhat. A szakértők azért nem ajánlják, mert...

    Tovább olvasom
    Provident ujProvident ujHirdetés

    További hírek a hirnavigator.hu támogatásával